fighterstyle.blogg.se

Antingen så har man det eller så har man det inte

Kategori: Tankarna (the mind)

Läste runt på lite blogginlägg och råkade snubbla in på ett inlägg där personen i fråga sa, mer eller mindre: "antingen så har man det eller så har man det inte". Och jag kände direkt hur någonting inom mig tände till och jag blev upprörd. Över en endaste liten mening. Men min tolkning av den meningen är något som är riktigt nedvärderande. Något begränsande. Något som delar upp och gör skillnad mellan människor och människor. För mig låter det som att om man inte har turen nog att "ha det", så spelar det ingen roll hur gärna man än vill eller kämpar för någonting, hur mycket energi eller hjärta man än lägger på något - i slutändan kommer man ändå bara att få höra att man " inte har det".
 
Förlåt mig men vilken jävla bullshit. Snacka om att fyrkantigt tänkande? Jag vill hellre tro att om man verkligen strävar efter något för att man tycker det är roligt och verkligen verkligen vill uppnå något mål eller utvecklas i någon riktning så kan man lära sig att "ha det". Visst, vissa kanske har det lättare såklart för att lära sig men det avgör inte hur bra eller dålig man är. Det betyder bara att man lär sig olika. Jag lär mig långsamt men när det väl klickar så fattar jag ju. Betyder det att jag hamnar i facket "har det inte" då? För att jag behöver tid att testa och misslyckas tills jag hittar ett sätt som funkar? Jag tycker inte det. Hade jag tyckt och tänkt så så hade jag aldrig vågat ta mig till mma-klubben för lite över ett år sedan. 
 
 
Jag hoppas ni förstår vad det är jag försöker få fram. Att jag inte tror på antingen eller - att antingen så har man det eller så har man det inte. Usch, mår dåligt bara av att skriva orden alltså... Jag tror snarare på att alla kan om dem får tillräckligt mycket tid, uppmuntring, får testa på flera gånger om och att dem själva är villiga att lägga ner den tid, engagemang och energi det krävs i så fall. Alla har möjligheten, det gäller bara att våga ta den! 
Kommentera inlägget här: